Pesticidy mohou způsobovat demenci
06.12.2010 | bio-info.cz
Lidé dlouhodobě vystaveni pesticidům mohou mít vyšší riziko onemocněním demencí. Varování vychází ze studie, provedené na 614 francouzských pracovnících ve vinohradech, jejichž mentální funkce byly testovány po dobu šesti let.
Pesticidy jsou podezřelé z toho, že způsobují řadu závažných onemocnění, například autismus a rakovinu. Dosud však chybí epidemiologický důkaz jejich dlouhodobých vlivů na zdraví. Nová francouzská studie je první, která poskytuje data o potenciálním neurologickém poškození.
Pracovníci, zařazení do studie, měli 45 až 55 let a strávili alespoň dvacet let buďto prací přímo z pesticidy (míchání nebo postřik), nebo s pesticidy ošetřenými rostlinami, nebo bydleli v domech sousedících s ošetřovanými vinicemi. Byli podrobeni devíti různým testům, vytvořeným k měření paměti a schopnosti vybavit si minulé události, jazykovým a verbálním dovednostem, a schopnosti reagovat.
Výsledky testů ukázaly, že ty osoby, které přímo míchaly nebo stříkaly pesticidy, byly pětkrát častěji mezi těmi s nejnižším dosaženým skóre v testu a dvakrát tak často neuspěly v klíčovém testu. Vědci z francouzského Institutu veřejného zdraví v Bordeaux, naznačují, že „pozorované mírné zhoršení“ vyvolává otázku „možného rozvoje směrem k nervově-degenerativnímu onemocnění, jako je Alzheimerova choroba“.
Výsledky studie byly zveřejněny v odborném časopise Occupational and Environmental Medicine.
Je odhadováno, že ve Francii přijde do přímého styku s pesticidy v sektoru zemědělství přibližně 800 000 osob každý rok.
Worldwide the number of labourers who work regularly with pesticides is counted in the tens, if not the hundreds, of millions.
Zdroj: agentura AFP
Další články v kategorii Zemědělství
- Pojišťovna: Rakouské zemědělství kvůli suchu postihly škody za miliardu eur (11.08.2026)
- Výroba masa ve druhém čtvrtletí meziročně opět mírně stoupla (10.08.2026)
- Kompenzace za blízkovýchodní krizi mají podpořit životaschopnost skutečně ohrožených podniků (10.08.2026)
- Vinař na Litoměřicku odhaduje menší výnosnost, burčák bude zřejmě dřív (10.08.2026)
- Ovce mezi solárními panely. V Texasu pomáhají udržovat velké energetické projekty (10.08.2026)
- Americkému farmáři v Rusku hrozí vyhoštění, kritizoval tamní úřady (10.08.2026)
- Českým vinařům zvoní hrana. Přebytek vína z Itálie může zaplavit Evropu (10.08.2026)
- Sektor skotu a hovězího masa: důležité je udržet a navýšit chovy v ČR i podpořit zpracování masa (08.08.2026)
- Odborníci: Za nižší sklizeň mohou výkyvy počasí, zemědělci ale i méně zaseli (07.08.2026)
- Sklizeň základních obilovin letos klesne o 17 pct, řepky o pětinu, odhaduje ČSÚ (07.08.2026)

Tweet



