Chcete se vyhnout cukrovce? Jezte tučné, ukázal výzkum
29.12.2010 | Aktuálně.cz
Dvacet let trvající studie ukázala, že kyselina trans-palmitolejová, běžně přítomná v mléčných výrobcích, výrazně snižuje riziko onemocnění cukrovkou II. typu a dalších poruch látkové přeměny.
Na vzorku čítajícím více než tři a půl tisíce lidí bylo zjištěno, že u skupiny s nejvyššími hladinami této kyseliny v krvi bylo riziko diabetu II. typu sníženo až o 60 procent oproti skupině s nejnižšími hladinami.
Mléko - pramen zdraví
"Tento typ pozorovací studie vyžaduje potvrzení dalšími podobnými studiemi a kontrolními experimenty, ale míra spojitosti rizika onemocnění a hladiny této kyseliny je ohromující. Představuje téměř trojnásobný rozdíl mezi jedinci s nejvyššími a nejnižšími hladinami této mastné kyseliny v krvi," vysvětlil Dariush Mozaffarian z z epidemiologického oddělení fakulty veřejného zdraví Harvardské univerzity, který studii vedl.
Lidé s vyššími hladinami kyseliny trans-palmitolejové vykazovali podle studie publikované na konci prosince v lékařském časopise Annals of Internal Medicine správnější hladiny cholesterolu, insulinu a zánětlivých markerů (ukazatelů).
Její sesterská molekula, kyselina cis-palmitolejová, se ve zvířecích modelech chovala jako účinný ochránce proti diabetu. Vzhledem k současným stravovacím zvyklostem je ovšem její tvorba tělem doprovázena tvorbou velkého množství uhlovodíků a kalorií, což může oslabovat její ochrannou úlohu.
Vyhněte se margarínům, vyberte si máslo
Proto se vědci rozhodli zjistit, jestli má podobné účinky také trans-palmitolejová kyselina. Tu si tělo nedokáže vyrobit a přijímá ji pouze ze stravy. Jako mastná kyselina se vyskytuje především v tučných mléčných výrobcích - mléku, másle, sýrech - a mase.
Na cestě k mléku v tabletách?
Vzhledem k doposud nejvýraznějšímu známému účinku v ochraně vůči diabetu II. typu a přirozenému výskytu kyseliny trans-palmitolejové se cesta ke klinickým zkouškám zdá být poměrně jednoduchá a rychlá.
Ačkoliv mnozí odborníci na výživu doporučují konzumovat především nízkotučné výrobky, ve světle nových poznatků by možná stálo za to tato doporučení přehodnotit.
Další články v kategorii Zemědělství
- Výroba masa ve druhém čtvrtletí meziročně opět mírně stoupla (10.08.2026)
- Kompenzace za blízkovýchodní krizi mají podpořit životaschopnost skutečně ohrožených podniků (10.08.2026)
- Vinař na Litoměřicku odhaduje menší výnosnost, burčák bude zřejmě dřív (10.08.2026)
- Ovce mezi solárními panely. V Texasu pomáhají udržovat velké energetické projekty (10.08.2026)
- Americkému farmáři v Rusku hrozí vyhoštění, kritizoval tamní úřady (10.08.2026)
- Českým vinařům zvoní hrana. Přebytek vína z Itálie může zaplavit Evropu (10.08.2026)
- Sektor skotu a hovězího masa: důležité je udržet a navýšit chovy v ČR i podpořit zpracování masa (08.08.2026)
- Odborníci: Za nižší sklizeň mohou výkyvy počasí, zemědělci ale i méně zaseli (07.08.2026)
- Sklizeň základních obilovin letos klesne o 17 pct, řepky o pětinu, odhaduje ČSÚ (07.08.2026)
- Strategie Ministerstva zemědělství pro drůbeží maso: zaměříme se na posílení domácího zpracování (07.08.2026)

Tweet



