Popcorn prý má stejné množství antioxidantů jako ovoce
20.08.2009 | Týden
O ovoci a zelenině, ale i o potravinách, jako je čokoláda, víno, káva nebo čaj, je známo, že hrají svoji roli ve snižování rizika onemocnění srdce a rakoviny, protože obsahují pro zdraví příznivé látky označované jako polyfenoly. Doposud se ale nevědělo, že některé potraviny podávané jako rychlé občerstvení a celozrnné cereálie jsou také významným zdrojem těchto látek, píše britský deník The Daily Telegraph.
Polyfenoly jsou rostlinné substance, které se nacházejí v mnoha druzích ovoce a zeleniny a v dalších rostlinách, jako jsou ořechy, olivy, čajové lístky a hroznové víno. Působí jako antioxidanty a odstraňují z těla volné radikály, které mohou poškodit buňky a tkáně v těle. Polyfenoly mají až desetkrát větší antioxidační účinky než vitaminy C a E.
Je známo, že celozrnné potraviny jsou zdraví prospěšné, ale doposud se mělo za to, že dobrou službu dělá v nich obsažená vláknina. Nyní vědci přehodnotili svoje poznatky a soudí, že aktivními složkou ovlivňující zdraví jsou polyfenoly. Americký chemik Joe Vinson, který tento objev učinil, řekl: "Jsme skutečně překvapeni množstvím polyfenolů, které jsme našli v popcornu. Je to zřejmě díky tomu, že není technologicky zpracován. Jsou v něm všechny skvělé složky čistého zrna, chráněného slupkou," řekl a dodal, že podle jeho názoru je možné je označit za zdravou potravinu. Zdůraznil, že šálek popcornu obsahuje stejné množství polyfenolů jako jablko.
Užitečná není jen vláknina
"V dřívějších studiích se uvádělo, že užitečnou aktivní složkou celých zrn je vláknina, což je důvod, proč možná pomáhají snížit riziko rakoviny a koronárních srdečních onemocnění," řekl doktor Joe Vinson z univerzity v Pensylvánii, který vedl novou studii. "Nedávno se ale za potenciálně důležitější začaly považovat polyfenoly. Zjistili jsme, že celozrnné produkty mají srovnatelné množství antioxidantů na gram jako ovoce a zeleniny."
Se svými závěry vědci přišli týden poté, co jiná studie upozornila, že popcorn prodávaný v kinech ohrožuje zdraví dětí, protože obsahuje hodně soli. Bylo zjištěno, že velký pytlík popcornu obsahuje dvojnásobnou dávku soli, než je denní limit, a může přispět k vysokému krevnímu tlaku v pozdějším věku.
Další články v kategorii Ekologie
- Povodí Moravy eviduje 12 úhynů ryb kvůli nedostatku kyslíku, nejvíce za roky (14.08.2026)
- V Lednici vznikly ukázkové záhony s původními druhy rostlin, představují bohatství místní květeny (13.08.2026)
- Motýli se kvůli změně klimatu i intenzivnímu zemědělství přesouvají (12.08.2026)
- Češi odevzdali o 50 tisíc tun vysloužilé elektroniky víc loni. Ve sběru elektroodpadu Česko stále patří k evropské špičce (12.08.2026)
- Automatizovaný monitoring biodiverzity: Revoluce ve sledování přírody? (10.08.2026)
- Sokolí rekord: V Jeseníkách vyvedli 46 mláďat (07.08.2026)
- Tradiční záhumenky udržují ptáky v zemědělské krajině, ukázala studie (06.08.2026)
- Ostrava bojuje s bolševníkem. Invazní rostlina, jež leptá kůži, zaplavuje část města (06.08.2026)
- Invazní druhy ohrožují globální Jih výrazně více, než se dosud předpokládalo (05.08.2026)
- Nová pravidla pro obaly startují. Firmy varují před chaosem i zdražováním (05.08.2026)

Tweet



