Corriere della Sera: Středomořská strava omladí mozek o pět let
13.11.2015 | FinančníNoviny.cz
Zdravá výživa chrání před přirozenou atrofií mozku způsobenou stárnutím. Kdo jí zdravě, má rovněž více šedé hmoty mozkové, píše italský deník Corriere della Sera.
Ryby, olivový olej, ovoce a zelenina... Je prokázáno, že středomořská strava působí kladně na četné aspekty našeho zdraví. Studie nedávno publikovaná na stránkách časopisu Neurology říká, že dělá dobře i mozkovým buňkám člověka. Když jí alespoň pět druhů potravin zahrnutých do středomořské stravy, zpomaluje se atrofie mozku, která je typickým projevem procesu stárnutí.
Studie, kterou vedla lékařka Yian Gu z Institutu pro výzkum Alzheimerovy choroby a stárnutí mozku při americké Kolumbijské univerzitě, pracovala se 674 osmdesátníky, kteří nevykazovali známky demence. Všichni účastníci studie vyplnili dotazník o svých stravovacích návycích. Pak byli vyšetřeni magnetickou rezonancí mozku, kdy byl zjišťován celkový objem mozku, objem šedé a bílé hmoty, a podrobili se ještě dalším vyšetřením. Vědci objevili, že kdo se věrněji držel středomořské stravy, měl větší mozek.
U osob, které se stravovaly podle zásad středomořské kuchyně, byl celkový objem mozku o 13,11 mililitru větší, objem šedé hmoty mozkové byl o pět mililitrů větší a objem bílé hmoty mozkové byl větší o 6,41 mililitru.
Vliv na objem veledůležité šedé hmoty mozkové mají především jídelníčky s vysokým podílem ryb a nízkým podílem ostatních druhů masa. Jídelníčky s malým množstvím masa (jiného než rybího) mají rovněž pozitivní vliv na celkový objem mozku, zatímco jídelníčky bohaté na ryby jsou také spojovány s větší tloušťkou mozkové kůry. Autoři studie připomínají, že je zatím předčasné hovořit o jasných příčinných souvislostech, avšak kladný vliv středomořské diety na mozek je nepochybný.
Vědci na základě této studie dospěli k závěru, že čím více se držíme středomořské stravy, tím méně se projevuje stárnutí mozku, jako by se náš mozek omladil o pět let.
"Výsledky našeho výzkumu napovídají, že je potenciálně možné předcházet přirozené atrofii mozku způsobené stárnutím jednoduše takm, že si zvolíme zdravou stravu," konstatovala lékařka Yian Gu.
Autor: ČTK
Další články v kategorii
- Lesy v Pardubickém kraji se mění ve prospěch listnatých dřevin (15.08.2026)
- Hašení požáru špatnými hasicími prostředky, říká o Babišově koalici proti suchu zemědělec Štefl (14.08.2026)
- Evropu sevřela už pátá letošní vlna veder. Opět za ni může tepelná kupole (14.08.2026)
- Experti: Sucho v ČR pomůže řešit kombinace zadržování vody v krajině a nádrží (14.08.2026)
- Vláda chce na boj proti suchu čtyři miliardy korun a speciální zákon (14.08.2026)
- Horké a suché počasí nahrává vosám. Jejich hnízda letos rostou za mimořádně teplých nocí rychleji (14.08.2026)
- Společnost Maso uzeniny Polička se po dvou letech ztrát vrátila k zisku (14.08.2026)
- Extrémní půdní sucho sužuje Česko. Rostlinám dochází voda (14.08.2026)
- Do Česka přichází nový burgerový řetězec. Zrodil se ve zrušených záchodcích (14.08.2026)

Tweet



